작가노트


애나한은 주로 주어진 장소와 공간에서 영감을 받아서 공간을 재해석하거나 자신의 삶과 내면 세계를 압축하여 담아내어 공간이라는 물리적 장소에 심리적인 접근을 더한다. 작가에게 공간은 때로는 이성적이고 때로는 감성적으로 다가오는데 이러한 사적인 애착은 주어진 공간을 다양한 재료를 활용하여 변형시키는 작업으로 이어진다. 이는 관람객들에게 공간적 물성과 존재감을 느끼게 하면서도 자신의 감성을 스스로 공유할 수 있도록 이끈다. 


다양한 재료로 구현된 빛・색・선・면 등의 조형 언어는 회화와 설치 매체의 쌍방향적 확장을 위한 모듈로 활용된다. 빛과 색의 그라데이션으로 입체감이 부여된 회화는 평면임에도 설치 이상의 공간성을 가지게 되며, 곧 그 자체로 공간(void)의 무한성을 표방하는 것이다.

설치에서 빛, 천, 시트지, 페인트와 조형적으로는 선, 색, 면을 이용한 2차원적인 재료와 요소들로 3차원의 개념을 확장시켜 나간다. 공간과 혹은 그 개념과의 소통에서 나온 작업들은 줄곧 장소특정적 결과물로 보여진다. 공간적 경험은 관객과 나와 공간이라는 관계 속에 작업을 완성으로 만들어 준다. 




Artist Statement


Moving around a lot gave me an affection and longing for the space and place. I question the meaning and changing perception of a place. I consider a blank canvas as a space, and a space as a blank canvas.  It becomes painting and installation art by using formal elements such as plane, form, color, and light.


I play between two-dimensional and three-dimensional planes through a reinterpreted spatial installation in a given space. Mostly, I use formal geometric abstraction to explore the relationship between illusion and light with the use of acrylic sheet, paint, vinyl, inkjet prints, fabric, and LEDs. Simple geometric shapes with light and color reveal their existence within the space that I have encountered and allow the audience to have their own experience.


During the design process, I get inspired from the physical space its own, but I am also driven to the psychological approach which it involves emotions and narrative quality as well.  These attempts led me to adopt the idea of synesthesia into my work. I used text, sound, scent, and motion in the installation to expand the senses of our bodies in the relation to the space and also to see how we perceive the space with these senses, like Ando Tadao referred, the place where it experiences as a space could only understandable by experiencing it.